interview met John Krijnen | Car Parkers
Qt 2368

interview met John Krijnen

parkeersystemen volwaardig alternatief voor witte strepen

John Krijnen komt ze regelmatig tegen: de hardnekkige misverstanden die bestaan over mechanische parkeersystemen. Duur, langzaam, storingsgevoelig. “Niet waar” zegt Krijnen, directeur van Car Parkers Nederland. Zijn bedrijf heeft inmiddels 2.500 parkeerplaatsen gerealiseerd die dagelijks tot tevredenheid van gebruikers en beheerders foutloos functioneren. Volgens Krijnen gaat het zonder uitzondering om ‘degelijke, bijna saaie, maar efficiënte systemen’ die zowel in aanschaf als onderhoud zeer betaalbaar zijn.

Krijnen is duidelijk: parkeersystemen zijn een volwaardig alternatief voor je ‘parkeerprobleem’ als het trekken van witte strepen op het beton geen oplossing biedt. Krijnen: “Als conventionele manieren onmogelijk of te duur zijn om het gewenste aantal parkeerplaatsen te realiseren, is het verstandig om je door ons te laten informeren over parkeersystemen.” Waar komen de hardnekkige misverstanden vandaan? In de 25 jaar dat hij in het vak zit, heeft John Krijnen heel wat ‘zwakke broeders’ langs zien komen. Allerlei start-ups en Willy Wortels dachten met name volautomatische systemen te kunnen bedenken en bouwen. Na wat pilotprojecten verdwenen ze met de noorderzon, mechanisch parkeren achterlatend met een slechte naam. Terwijl Krijnen juist zulke mooie cijfers kan presenteren. “Onze Duitse toeleverancier, de firma Wöhr, verdient de credits” zegt hij bescheiden. Wöhr is het bedrijf dat Car Parkers sinds 1992 vertegenwoordigt en dat wereldwijd al meer dan 500.000 (!) parkeerplaatsen heeft gerealiseerd. Car Parkers bedenkt, tekent en rekent voor klanten in heel Nederland, de parkeersystemen worden vervolgens geïnstalleerd door Duitse monteurs.

Nog een vooroordeel: parkeersystemen worden veelal geassocieerd met grote volautomatisch gestuurde automaten. “Jammer” zegt Krijnen, “want er is zoveel meer. De insteek van Car Parkers Nederland is altijd: beginnen met het minst hoge investeringsniveau. Semi-automatische systemen zijn redelijk eenvoudig en bieden hoge rendementen op de beschikbare ruimte. Aan de hand van een quickscan kunnen wij al snel duidelijk maken welke systeem het meest geschikt is, wat het ruimtebeslag is en wat het gaat kosten.” Car Parkers Nederland heeft projecten gerealiseerd van ieder denkbaar semi-automatisch systeem: Groot, klein, vaste en wisselende gebruikers, binnen, buiten, een- twee- en drielaags, afhankelijk en onafhankelijk. Referentieprojecten in overvloed. Vaak konden vastgoedontwikkelaars, architecten en aannemers vanwege ruimtegebrek niet voldoen aan de gestelde parkeernorm. Krijnen: “Wanneer zij bijvoorbeeld drie verdiepingen de grond in moeten waardoor de kosten gigantisch stijgen, komen wij in beeld. Wij maken vaak drie lagen op één niveau. Ook wanneer de parkeercapaciteit op een bestaande plaats vergroot moet worden, zijn parkeersystemen interessant. Een verdubbeling van het aantal plaatsen is mogelijk.”

Zijn boodschap is helder: de vooroordelen rond parkeersystemen zijn achterhaald. Toch zijn projectontwikkelaars, aannemers en architecten terughoudend, weet Krijnen: “Ze hebben een houding van ‘als het echt niet anders kan’. Laatst zei een aannemer tegen mij: ‘wij aannemers bouwen het liefst boerenkool met worst’. Ik snapte precies wat hij bedoelde.”